Metabolické pochody v organizme


xXnDpTjS.640x360.0

METABOLIZMUS

Čo je to ten metabolizmus?

Z každej strany počúvate, že ten ho má pomalý, a tamten naopak rýchly. Nechcem písať žiadne zložité biochemické poučky, ktoré síce vyzerajú super a odborne, ale to baví možno len mňa, vám stačí čo najjednoduchšie vysvetlenie. Aj keď je nesmierne náročné podať to bez cudzích medicínskych výrazov.

Jednoducho povedané, metabolizmus je premena látok v našom organizme. 

Niečo sa odbúra a niečo nové sa vytvorí.

Je to zahrnuté do týchto dvoch procesov a buď vďaka nim budujete svaly, alebo tuk:

KATABOLIZMUS (disimilácia) –  znamená – rozklad látok.

Ničenie, štiepenie a recyklácia.  Počas katabolizmu sú veľké molekuly sacharidov, tukov, bielkovín a nukleových kyselín rozštiepené na menšie. Pritom sa uvoľňuje energia. Časť z tejto energie sa stratí vo forme tepla, a časť sa využije na reakcie vyžadujúce energiu vo fáze anabolizmu.

Z katabolizmu majú strach najmä kulturisti, z toho dôvodu, lebo v drvivej väčšine fitness a kulturistických článkov, ktoré sú dostupné na internete alebo v časopisoch je katabolizmus označovaný ako niečo zlé, deštruktívne a neprijateľné. Niečo, čo vám zožerie svalstvo. Je to pre nich nočná mora, ale :

Zapamätajte si raz a navždy ! 

Katabolizmus poskytuje chemickú energiu na rast a zachovanie buniek !

K odbúraniu svalových bielkovín dochádza preto, aby bolo možné použiť ich aminokyseliny ako substráty pre glukoneogenézu (novotvorbu glukózy z nesacharidových látok) a na roštiepenie tuku v tukovom tkanive na mastné kyseliny.

Katabolizmus sa  “zapína” , keď veľmi intenzívne cvičíme, alebo hladujeme. A taktiež v strese.

ANABOLIZMUS (asimilácia) – znamená naopak syntézu – tvorbu látok.

Prebieha oprava, rast, prestavba tkanív. Z menších jednotiek sa stávajú veľké molekuly.

Tento proces je najintenzívnejší v čase hlbokého spánku. Vtedy sa vylučuje rastový hormón vo veľkých množstvách.

Spúšťačom anabolizmu je katabolizmus.

Počas intenzívneho cvičenia, keď sa spustí katabolizmus  sa nám vo svaloch vytvárajú mikrotrhliny.

A ako potom zareaguje naše telo? No niečo sa narušilo, treba to opraviť a spustí anabolizmus, začne všetko obnovovať a opravovať. Svaly sú každým tréningom silnejšie, odolnejšie a nabudúce zase zvládnu viac.

13G-catabolism&anabolism2

Pre rast svalov a spaľovanie tukov sú potrebné obidva procesy.

Jeden poskytuje energiu druhému. 

Anabolické hormóny, ktoré stimulujú rast svalov sa aktivujú aj počas hladovky. Telo v čase hladu začne podobne, ako pri cvičení vysielať mozgu katabolické signály, alebo aj stresové signály. A aby sa zabránilo rozpadu spustí sa anabolická činnosť.

Organizmus si vplyvom katabolických hormónov (kortizol, adrenalín, glukagón) začne brať energiu hlavne z tukov. Takže spaľujete tuk, opravujete rýchlejšie, zásoby energie využívate lepšie.

A zároveň staviate svaly vplyvom anabolických hormónov (testosterón, rastový hormón, inzulín).  Tieto 2 cykly idú ruka v ruke.

Hladovanie, ale nesmie prekročiť 24 hodín ! 

A musíte o ňom vedieť viac! Týmto článkom som len niečo začala.

Musíte vedieť, čo v čase hladovania jesť a ako správne a kontrolovane hladovať! A nie bezhlavo sa zaťať a bez patričných informácii držať hladovku ako najdlhšie vládzete a potom vyžrať celú kuchyňu 🙂

Ešte horší prípad nastane, keď nebudete jesť, a nebudete ani cvičiť! Vtedy tie svaly naozaj stratíte!  A čo sa stane ďalej ?

Jo-jo efekt! A ste tam, kde ste boli predtým. A ešte horšie, lebo ste stratili ešte viac cennej svalovej hmoty.

 Nie, takto nie.

Čoskoro bude na túto tému ďalší článok. Zatiaľ pomaličky vstrebávajte informácie, ktoré vám prinášam.

Takže čo treba robiť ?

1. INTENZÍVNE  CVIČIŤ

2. DODRŽIAVAŤ  ČIASTOČNÉ,  ALEBO  ÚPLNÉ  HLADOVANIE  ASPOŇ  RAZ  ZA  TÝŽDEŇ

3. ZO  ZAČIATKU  SI  SKÚSIŤ  DAŤ  INTENZÍVNY  TRÉNING  NALAČNO 

4. MAŤ  KVALITNÝ SPÁNOK

5. SPRÁVNE  JESŤ

 

MVDr. Marta Vargová

 

Použitá literatúra : 

1. VODRÁŽKA, Z.: Biochemie. Praha, Academia 2007, s. 191. ISBN 80-200-0441-6

2. SVĚT POZNÁNÍ: Chemie lidského těla

3. Otvorte anabolické okná svojho zdravia, biologické mechanizmy priberania svalov a tuku: (online cit.2014.24.06) Dostupné na internete :

http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/otvorte-anabolicke-okna-svojho-zdravia.html

4. Catabolism : (online cit.2014.24.06) Dostupné na internete : http://en.wikipedia.org/wiki/Catabolism

5. Anabolism : (online cit.2014.24.06) Dostupné na internete : http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolism

Mohlo by Vás zaujímať:

Reklama: